BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS
Bismillah

~ Jalan MUJAHADAH itu pahit....kerana SYURGA itu manis......~

Friday, January 14, 2011

CONTINUED....


Lokasi telah dipilih, mereka akan membawa ana berjalan2 disekitar kuala Terengganu dan tempat pertama yang dituju adalah “Pulau Duyong”….hari ini adalah hari terakhir perlawanan “Monsun (betulkah ejaan) cup”….ana sendiri tidak berapa tahu mengenai acara ini dan kami pergi pun sekadar untuk menjenguk2…..sememangnya “handset” tidak lekang di tangan…kerja kami di sana selain pelajar ada jurugambar (tidak bergaji)…….kerana bagi ana, ini adalah kenangan dan bukti kedatangan ana…suasana tidak lah secerah mana….rintik2 hujan menghiasi alam…


Memandangkan sekarang adalah musim hujan di negeri di sebelah pantai timur, tidak menghairankan terdapat banyak lopak2 air (macam kolam) di sekitar kami…sebelum masuk sempat jugak kami bergambar…klik! Klik! Klik! Nasib baik tiada “flash” kalau tidak boleh mengalami masalah penglihatan jugak mata ana….







kami mengambil segala gambar yang ada….beca tercantik….(nak naik, tapi dah ade yang naik dulu)…..
jadi kami pun naik beca yang kurang cket (tempat ke 2)….seronoknya rasa pengalaman menaiki beca (3 orang sekali)…..dan foto…foto…foto……nak cerita pun susah…ana dah sertakan dengan gambarnya sekali…..








Cantik, memang cantik tempatnya, kami masuk ke dalam satu bangunan (lupe ambil nama)..dan begitu ramai orang yang datang untuk menyaksikan perlawanan kapal layar ini….kami berjalan dan mengunjungi beberapa “booth”…yang paling menarik minat ana adalah terdapat satu pameran wau..memang tersangat banyak dan tersangat cantik…”Pakde” (panggilan manja) yang kami berikan kepada pakcik tersebut…kehalusan seni ukiran pak de memang menarik minat setiap yang memandangnya..ya wau2 ini cantik bukan sahaja kerana warnanya..tetapi kerana ukiran2 nya yang sangat unik dan cantik..




Kami pun berjalan dan akhirnya sampai di kawasan laut….begitu ramai pengunjung dan begitu ramai perahu layar yang sedang bertanding….(secara ikhlasnya tidak ada yg menarik)..tetapi amat seronok kerana dapat mengenali tempat….tetapi berdasarkn cerita seorang sahabat, beliau sedih dengan keadaan pulau duyong ini dan penghuninya…kerana dulu pulau duyong ini terkenal dengan tempat para ulama manuntut ilmu….









Tetapi sekarang sebaliknya pula yg berlaku….sedih menyelubungi hati….inilah kesan buruk pembangunan jika tidak disertaikan nilai2 agama…tetapi sudah Rasulullah katakana..umatnya akan menempuh satu zaman, iaitu “ zaman fitnah”..dan ya kitalah umatnya yang sedang menempuh zaman penuh dugaan dan cabaran ini…..kejahilan demi kejahilan berlaku…hanya ilmu dan iman perisai kalbu….








sudah penat berjalan….sudah penat bergambar..tiba terasa lapar…untuk meneruskan ekspedisi, perut perlu diisi..ya kami pun keluar dari kawasan itu dan berjalan (tanpa menoleh) terus ke gerai2 jualan…ana membeli ala kadar (kapok, bebola ayam, eskrim potong)..paling lucu, ade seorang pakcik bagi ana belon yang berbentuk upin…terpingga2 juga..mana xnya..muda sangatkah ana????? (keperasanan)….






Lalu kami bertiga  berjalan menuju ke tempat parking..setelah mencari “port” yg baekk punya..kami pun menikmati eskrim potong yg dibeli..ini kali pertama makan eskrim yg berbentuk kotak…buatan sendiri..kagum…setelah selesai..kami pun memulakan perjalanan untuk destinasi seterusnya…









TO BE CONTINUED.......

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...